Cruelty free - kuri kosmētikas zīmoli neveic testus uz dzīvniekiem

Testēšana uz dzīvniekiem ir skaistuma industrijas tumšā puse. Mēs redzam tikai skaisto gala produktu un bieži vien neaizdomājamies, cik ētiski patiesībā ir mūsu iemīļotie zīmoli. Kad sāku pētīt kuri zīmoli ir, un kuri nav cruelty free sapratu cik komplicēta ir šī nozare, un cik maz es patiesībā zinu par kosmētikas zīmoliem, kurus lietoju ikdienā.


Ko sevī ietver testēšana uz dzīvniekiem? Pārsvarā uz mazajiem pūkaiņiem tiek pārbaudīts vai no konkrētām sastāvdaļām nerodas alerģiskas reakcijas - tas notiek injicējot vai vienkārši ierīvējot dzīvniekiem acīs dažādas vielas, mākslīgi radot dzīvniekiem atvērtās brūces, kuras arī tiek ierīvētas dažādas ķimikālijas, nemaz nerunājot par apstākļiem kādos tiek turēti dzīvnieki. 

Nezinot, vai vienkārši nepievēršot uzmanību šīs nozares ēnas pusei, reizēm izveidojas absurdas situācijas - mēs neēdam gaļu, nenēsājam ādas apģērbus, rūpējamies par mājas kaķiem un trusīšiem, un tajā pašā laikā ikdienā lietojam produktus, kuru radīšanas procesā ir nežēlīgi izmantoti dzīvnieki.

Vienkāršākais veids kā atpazīt produktu, kurš netiek testēts uz dzīvniekiem un arī visādi citādi brīvs no nežēlīgas izturēšanās pret dzīvniekiem ir uz iepakojuma meklēt Leaping Bunny jeb lecošā zaķīša attēlu.



Tāpat sarakstus ar zīmoliem var apskatīt PETA oficiālajā mājaslapā (tur ir gan saraksti ar zīmoliem, kas netestē produktus uz dzīvniekiem gan arī ar tiem, kas to dara). PETA veidotos sarakstus ar kompānijām varat apskatīt šeit

Eiropas Savienībā jau labu laiku ir aizliegta produktu testēšana uz dzīvniekiem, tas gan nebūt nenozīmē, ka mūsu plaukti nav pilni ar šāda veida produkciju. Pat ja zīmols savā mājaslapā norāda, ka neveic testus uz dzīvniekiem, kā arī nesadarbojas ar piegādātājiem, kas to dara, bieži vien tam ir savi zemūdens akmeņi. Līdz pagājušajam gadam Ķīnā bija ar likumu noteikts, ka lai kāds kosmētikas zīmols varētu savu produkciju izplatīt Ķīnā, pirms tirdzniecības uzsākšanas tam sava produkcija ir obligāti jātestē uz dzīvniekiem. Tas nozīmē, ka blakus daudzu zīmolu skaistajiem solījumiem, ka viņi savus produktus netestē uz dzīvniekiem, parādās sīka piebilde - ja vien to nenosaka likums. Līdz ar to, jebkurš zīmols, kas ir pieejams Ķīnā nav cruelty free un ļauj, ka viņu produkti tiek testēti uz dzīvniekiem pirms nonāk Ķīnas veikalu plauktos.
Kopš 2014.gada, aktīvisti Ķīnā ir panākuši, ka testēšana uz dzīvniekiem vairs nav obligāta un ar likumu noteikta, bet patiesībā tas ir tikai mazs solītis Ķīnai, jo testēšana vēl joprojām notiek, un zīmoli, kas savu produkciju tirgo Ķīnā vēl aizvien netiek iekļauti cruelty free sarakstos.

Turpinājumā piedāvāju ieskatīties populārākajos zīmolos, kas neveic testus uz dzīvniekiem:
  • Lush
  • The Body Shop
  • E.L.F.
  • Charlotte Tilburry
  • Nars
  • Milani
  • Nyx
  • Phisicians Formula
  • Sonia Kashuk
  • Wet'n'Wild
  • Pixi
  • Gosh
  • Barry M
  • By Terri
  • Hourglass
  • Too Faced
  • Urban Decay
  • Tart
  • Illamasqua
  • theBalm
  • Bare Minerals
  • Anastasia BeverlyHills
  • Becca
  • Korres
  • First Aid Beauty
  • Dr.Hauschka
  • Burt's Bee's
Zīmoli, kas diemžēl veic testus uz dzīvniekiem (lielākoties tieši Ķīnas tirgus dēļ):
  • Benefit
  • Nuxe
  • L'Oreal
  • Rimmel London
  • Organix
  • Olay
  • Avon
  • Garnier
  • Neutrogena
  • MAC Cosmetics
  • Cover Girl
  • L'Occitane
  • Bobbi Brown
  • Bumble and Bumble
  • Burberry
  • Caudalie
  • Clarins
  • Clinique
  • Estee Lauder
  • Dior
  • GlamGlow
  • Jo Malone
  • Maybelline
  • Wella
  • Tom Ford
Ļoti daudzus zīmolus pārpērk lieli uzņēmumi, kuri paši piekopj testēšanu uz dzīvniekiem - tomēr to apakšuzņēmumiem tas netraucē saglabāt savus principus un pieturēties pie cruelty free, piemēram Milani, The Body Shop, Nyx. Tāpat daudzi zīmoli izvēlas noklusēt savu testēšanas politiku, vai to vienkārši nomaina uz sev izdevīgu.

Vilšanos man sagādāja ļoti iemīļotais Emma Hardie zīmols - ja 2013.gadā uz jautājumu par testēšanu uz dzīvniekiem tika atbildēts ar kategorisku nē (uzņēmuma pārstāvji apgalvoja, ka ne tikai ir pret produktu testēšanu uz dzīvniekiem, bet arī nākotnē šī iemesla dēļ neplāno uzsākt savas produkcijas tirgošanu Ķīnā un atrodas Leaping Bunny sertifikāta iegūšanas procesā), tad šobrīd par šo jautājumu viņu mājaslapa nekas nav teikts, vienīgi Ķīna nu atrodas to valstu sarakstā uz kurām Emma Hardie veic piegādes.

Veicot izpēti šī raksta radīšanai, sapratu, ka apmēram 90%  no maniem kosmētikas krājumiem diemžēl nav cruelty free, tīrās nezināšanas dēļ. Un nemetīšos apgalvot, ka nākotnē lietošu tikai cruelty free  produktus (lai gan gribētu), tomēr ir patīkami, atrodoties pie veikalu plauktiem aptuveni zināt, ko es īsti pērku un kas stāv aiz košās reklāmas un pievilcīgā iepakojuma. Uzskatu, ka mūsdienās, testēšana uz dzīvniekiem ir absolūti nevajadzīga un lieka - sevišķi šajā laikā, kad visi cenšas būt veselīgi un savā attieksmē līdzjūtīgi un ētiski pret mūsu mazajiem četrkājainajiem draugiem. Pie tam , uzskatu, ka mūsdienās zinātne ir attīstījusies tik tālu, ka testēšanu uz dzīvniekiem bez problēmām var apiet - vajag tikai to gribēt un neizvēlēties vieglāko un nežēlīgāko ceļu.

2 comments :

  1. Paldies par informatīvu rakstu...diemžēl arī konstatēju, ka lielākā daļa manas kosmētikas nav Cruelty free :( Manuprāt, tas ir tik necilvēcīgi izmantot mazos pūkainīšus šādam nolūkam... zinot, ka mūsidenās alergēnu ir tik daudz, ka diezvai izmocītie dzīvnieciņi līdzēs to novēršanā...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Piekrītu, turklāt uzskatu, ka tie, kas turpina testēšanu uz pūkaiņiem ir vienkārši slinki un skopi, jo šis process ir apejams, vajag tikai gribēt un ieguldīt atbilstošos līdzekļus...

      Delete